بلاگ سه‌بعدی, پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس توسط کمپانی Sandvik

پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس| daimond composite 3d printing| 3bowdi.com

Sandvik از کامپوزیت الماس صنعتی رونمایی کرد

برای اولین‌بار کمپانی Sandvik موفق به پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی شده است. این شرکت از ابداع خود در نمایشگاه پرینت سه بعدی RAPID+TCT که در شهر دیتروید برگزار شد رونمایی کرد.

مهندسان این کمپانی سوئدی ادعا دارند اولین‌بار است که پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی به انجام رسیده است. کامپوزیت الماس ۵۸ برابر از هر چیز دیگری که در طبیعت یافت می‌شود سخت‌تر است و برای دریل‌کاری و ماشین‌کاری کاربرد گسترده‌ای دارد.

 

پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی Sandvik - سه بعدی دات کام

 

هرچند که تولید کامپوزیت الماس صنعتی با روش‌های دیگری غیر از پرینت سه بعدی هم انجام می‌شده است، ولی پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس این امکان را می‌دهد تا بتوان این ماده را با هر شکل و هندسه‌ای تولید کرد. استفاده از یک ماده در پرینتر سه بعدی می‌تواند ظرفیت بسیار بالایی برای ساخت قطعات پیچیده با آن ماده ایجاد کند.

اندرز اولسون(Anders Ohlson) یکی از مدیران کمپانی Sandvik توضیح می‌دهد که: “هنوز هم ما در حال بررسی ظرفیت‌ها و کاربردهایی هستیم که پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی می‌تواند ایجاد کند”.

 

پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس Sandvik سندویک - سه بعدی دات کام

 

اولسون توضیح می‌دهد که: “پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس این امکان را می‌دهد تا ماده‌ای را که ۳ برابر از فولاد سفت‌تر است، انتقال گرمایی بیشتری از مس و نزدیک به اینوار(آلیاژی از آهن و نیکل که قابلیت انتقال گرمایی بسیار بالایی دارد) دارد و چگالی آن نزدیک به آلومینیم است را به هر شکل و هندسه‌ای ساخت”.

 

پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی؛ انقلابی در صنعت ماشین‌کاری

کامپوزیتی که Sandvik استفاده می‌کند دارای درصد بالایی از الماس خالص است و خواص فیزیکی آن از الماس خالص هم بهتر است. مهندسان Sandvik برای پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس صنعتی ابتدا ترکیبی نیمه‌مایع را که از یک پلیمر و پودر الماس تشکیل شده بود پرینت کردند. در این پروسه از زیرتکنولوژی SLA برای پرینت کامپوزیت الماس استفاده شد. پس از آن یک پروسه‌ی پرداخت نهایی بر روی کامپوزیت الماس پرینت سه بعدی شده انجام می‌شود تا قطعه به چگالی مطلوب برسد.

سوزان نورگرن(Susanne Norgren) استاد مواد دانشگاه Uppsala می‌گوید: “پرینت سه بعدی کامپوزیت الماس به معنای حقیقی یک ابداع مهم است. امکان اینکه بتوان کامپوزیت الماس را به هر شکلی در آورد پیش از این سابقه نداشته است”.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *