بلاگ سه‌بعدی, پرینتر سه بعدی

تولید کالیپر ترمز بوگاتی شیرون توسط پرینترهای سه بعدی

پرینت سه بعدی کالیپر ترمز بوگاتی شیرون| bugatti chiron brake caliper 3d printing| 3bowdi.om

بوگاتی توانسته با پرینترهای سه بعدی که از لیزر 400 وات استفاده می‌کنند کالیپر ترمز بوگاتی شیرون1 را پرینت سه بعدی کند. شاید شنیده باشید که پرینتر سه بعدی فلز، امروزه در صنعت جایگاه خود را پیدا کرده است، ولی شنیدن اینکه پرینت سه بعدی فلز جای پای خود را در ساخت خودروی بوگاتی شیرون پیدا کرده بسیار حیرت انگیز است. بوگاتی شیرون آخرین محصول بوگاتی است که خود زیرمجموعه‌ی ابرکمپانی فولکس واگن است.

 

پرینت سه بعدی بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون و یا بوگاتی کایرون

بوگاتی برند برتر ساخت خودروهای سوپر اسپرت است. این برند، متخصص در ساخت خودروهای رکوردشکن است و شیرون هم از این قاعده مستثنی نیست. در این خودرو از اولین کالیپر ترمز تیتانیومی پرینت سه بعدی استفاده شده است.

بوگاتی شیرون در زبان انگلیسی کایرون و در زبان فرانسوی شیرون تلفظ می‌شود. این مدل جانشین خودروی پیشین بوگاتی یعنی بوگاتی ویرون شده است. بوگاتی شیرون در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد. زمان رسیدن سرعت این خودرو از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها ۲/۳ ثانیه است و صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۳.۱ ثانیه می‌پیماید.

 

بوگاتی شیرون

 

سرعت نهایی بوگاتی کایرون نزدیک به ۴۶۷ کیلومتر در ساعت است. نام این خودرو به افتخار لوئیس شیرون قهرمان رالی انتخاب شده است. اولین نسخه بوگاتی شیرون برای کریستیانو رونالدو ساخته شده و به وی تحویل داده شده است. بوگاتی شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو قدرت دارد و می‌تواند 60 کیلومتر را تنها در 9 دقیقه بپیماید! ولی باید در نظر داشته باشید که بعد از طی این مسافت و با این زمان، سوختی در باک آن باقی نمی‌ماند.

 

بوگاتی شیرون – غول خودروسازی

ساخت کالیپر ترمز بوگاتی شیرون توسط پرینترهای سه بعدی

همانطور که دور از انتظار نیست بوگاتی کایرون پیش از این هم از قوی‌ترین ترمزهای مورد استفاده در یک خودرو برخوردار بوده است. سیستم ترمز بوگاتی شیرون از بزرگترین کالیپرهای ترمز دنیا استفاده می‌کنند که دارای 8 پیستون تیتانیومی در جلو و 6 پیستون تیتانیومی در عقب هستند.

تا پیش از اینکه کالیپرهای ترمز بوگاتی شیرون سه بعدی پرینت سه بعدی شوند، آهنگری می‌شدند. وزن این کالیپرهای آهنگری شده به 11 پوند می‌رسید. کالیپرهای ترمز جدید که با کمک پرینترهای سه بعدی ساخته می‌شوند 40 درصد سبکتر و به لطف ساخت با استفاده از تیتانیوم Ti6AL4V محکمتر نیز هستند.

این کالیپرهای ترمز پرینت سه بعدی شده، 41 سانتیمتر طول، 21 سانتیمتر پهنا و 13.6 ارتفاع دارند. وزن کالیپرهای پرینت سه بعدی شده‌ی بوگاتی شیرون تنها 6.4 پوند است. مهمتر این که این قطعه دارای تحمل تنش کششی 1250 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

 

کالیپر ترمز بوگاتی شیرون

فرآیند پرینت سه بعدی کالیپر ترمز بوگاتی شیرون

کالیپرهای ترمز پرینت سه بعدی شده‌ی بوگاتی شیرون فقط در طی سه ماه طراحی شدند. پرینت سه بعدی این کالیپرها 45 ساعت زمان برده است. برای ساخت هر کدام از این قطعات 2213 لایه‌ی تیتانیوم بر روی هم قرار گرفته‌اند.

پرینترهای سه بعدی کالیپر ترمز بوگاتی شیرون از نوع بستر پودری هستند و از پودر تیتانیوم برای ساخت این قطعه استفاده می‌کنند. این پرینترهای سه بعدی با تاباندن لیزر بر روی ذره‌های پودر تیتانیوم آن‌ها را ذوب می‌کنند و به هم پیوند می‌دهند. در این، پودرهای استفاده نشده در قطعه از دستگاه استخراج می‌شود و برای استفاده مجدد به کار گرفته می‌شود.

 

کالیپر ترمز بوگاتی شیرون

 

هرچند که پرینترهای سه بعدی بستر پودری ذاتاً به ساپورت احتیاج ندارند، ولی در پرینت سه بعدی این کالیپرها از ساپورت‌هایی استفاده می‌شود تا این قطعات شکل خودشان را تا پیش از تکمیل عملیات حرارتی و به دست آوردن مقاومت نهایی حفظ کنند.


برای خرید پرینتر سه بعدی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
ما در نوشته‌ی “خرید پرینتر سه بعدی – نکات مهمی که حتماً باید در نظر بگیرید” به این سوال به طور کامل پاسخ می‌گوییم.


عملیات حرارتی بعد از خروج از پرینترهای سه بعدی

کالیپرهای ترمز بوگاتی شیرون، پس از پرینت سه بعدی به درون کوره‌های عملیات حرارتی برده می‌شوند. دمای این کوره‌ها از 1292 فارنهایت شروع می‌شود و تا 212 فارنهایت پایین می‌آید تا تنش‌های پسماند را از قطعه خارج کند. در انتهای عملیات حرارتی ساپورت‌های قطعه جدا می‌شود و قطعه از بستر ساخت جدا می‌شود.

سپس قطعه پرینت سه بعدی با ترکیبی از روش‌های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی پرداخت سطح می‌شود که به شدت بر مقاومت خستگی آن می‌افزاید. سپس برخی از متعلقات دیگر قطعه نظیر سطح تماس پیستون و رزوه‌ها با استفاده از فرز پنج‌محوره ماشین‌کاری می‌شود که این عملیات 11 ساعت به طول می‌انجامد.

نتیجه این فرآیندهای قطعه‌ای خوش‌فرم است که ضخامت دیواره‌های آن از یک تا چهار میلی‌متر متغیر است.


آیا در ایران هم مباحث مربوط به پرینت سه بعدی و کار با پرینترهای سه بعدی به طور اصولی و کابردی آموزش داده می‌شود؟

حتماً به صفحه‌ی “آموزش پرینت سه بعدی – دوره‌ها و کارگاه‌ها” سر بزنید تا با بهترین دوره‌های پرینت سه بعدی موجود در ایران آشنا شوید.


استفاده از پرینترهای سه بعدی در ساخت کالیپر ترمز بوگاتی شیرون بی‌نظیر است، اما بوگاتی در همین‌جا متوقف نمی‌شود. این مجموعه همچنین طولانی‌ترین قطعه آلومینیمی پرینت سه بعدی شده را هم ساخته است. بوگاتی محفظه‌ی برف‌پاک‌کن‌ها را هم که قطعه‌ای آلومینیمی با طول 24.8 اینچ و فقط 0.88 پوند است با استفاده از پرینترهای سه بعدی می‌سازد. این دستاوردها توجیح می‌کند که چرا بوگاتی شیرون 3 میلیون دلار قیمت دارد.

 


1.Bugatti Chiron


اگر تمایل دارید با فرآیند پرینت سه بعدی آشنا شوید، مطالعه‌ی مقاله‌ی “پرینت سه بعدی چیست؟ از کاربردها، مواد و تکنولوژی‌های آن چه می‌دانید؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *