بلاگ سه‌بعدی, پرینتر سه بعدی

زیمنس و E.ON به نقطه‌ی عطفی در پرینت سه بعدی توربین گازی رسیدند

پرینت سه بعدی توربین گازی| gas turbines 3d printing| 3bowdi.com

 

پرینترهای سه بعدی در حال ایجاد انقلابی در صنایع مختلف هستند. هم‌اکنون این تکنولوژی به صنایع پیشرویی چون اتومبیل‌سازی و هواپیماسازی هم راه پیدا کرده است و در حال باز کردن جای پا در صنایعی دیگری همچون انرژی است. به طوری که امروزه می توان ادعا کرد که در آینده‌ی نزدیک با پرینت سه بعدی توربین می‌توانیم تغییرات عمده‌ای را در نوآوری، بهینگی و پایداری آن‌ها ایجاد کنیم. اما پرینت سه بعدی توربین گازی!

ایده‌ی پرینت سه بعدی توربین گازی

زیمنس، کمپانی غول‌پیکر فعال در حوزه‌ی انرژی، در سال‌های اخیر دست به فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌ی تکنولوژی پرینت سه بعدی زده است. این کمپانی در سال 2008 به سرمایه‌گذاری در پرینت سه بعدی فلز، به طور خاص مرتبط با صنعت انرژی، پرداخت. از آن سال زیمنس گام‌های مهمی را در استفاده از پرینت سه بعدی برای توسعه‌ی تکنولوژی صنعت ساخت برداشته است. تنها برای نمونه زیمنس از پرینتر سه بعدی EOR M280 که از زیرتکنولوژی SLM استفاده می‌کند در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای استفاده کرده است. ناگفته نماند که سال‌هاست یکی از بزرگترین اهداف زیمنس پرینت سه بعدی توربین‌ها و به طور خاص پرینت سه بعدی توربین گازی است.

 

پرینت سه بعدی توربین گازی زیمنس siemens و E.ON

زیمنس در صنایع نوین طراحی، سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کند

 

بسیاری از نوآوری‌های زیمنس بر روی توربین‌ها متمرکز است. به‌گونه‌ای که آن‌ها با همکاری کمپانی Materials Solution، که در صنعت ساخت افزایشی فعال است، در سال 2016 موفق شدند برای اولین‌بار قطعاتی چون burner tip و swirler را برای توربین گازی، پرینت سه بعدی کنند. این قطعات برای مشتریان نصب و راه‌اندازی شده است و کاربرد صنعتی دارد. همچنین در سال 2017 متخصصان کمپانی زیمنس برای اولین‌بار موفق به پرینت سه بعدی پره‌های توربین گازی شدند. این خود گامی بزرگ برای رسیدن به پرینت سه بعدی توربین گازی، به طور کامل، است.

E.ON یک کمپانی بین المللی فعال در حوزه تامین انرژی است که در آلمان مستقر است. این کمپانی بر روی سه زمینه ی اصلی تمرکز دارند. شبکه‌ی انرژی، customer solution و انرژی‌های تجدیدپذیر!

همکاری برای توسعه‌ی پرینت سه بعدی توربین گازی

در سال 2017 زیمنس کار خود را برای پرینت سه بعدی توربین گازی آغاز کرد. در روش سنتی برای ساخت این توربین گازی، نیاز به ساخت 13 قطعه ی مستقل است که با 18 جوش به هم متصل می‌شوند. با استفاده از ساخت افزایشی، تنها می‌توان در یک قطعه‌ی یکپارچه به پرینت سه بعدی توربین گازی مورد رسید. علاوه بر این تکنولوژی پرینت سه بعدی اجازه می‌دهد تا بتوان دست به نوآوری‌های پیچیده‌تری در زمینه‌ی طراحی این توربین گازی رسید.

به عنوان نمونه، این تغییرات در روش ساخت به pilot-gas feed اجازه می دهد تا به‌جای لوله‌ی خارجی، بخشی از butner head باشد. این به کاهش دمای کاری این قطعه و در نتیجه افزایشی عمر کاری آن و در نهایت افزایش عمر کاری توربین گاز کمک می‌کند.

پرینت سه بعدی توربین گازی زیمنس siemens و E.ON

سوراننده‌ی گاز پرینت سه بعدی شده که در توربین SGT-700 زیمنس استفاده شده است.

 

باید دید که کمپانی زیمنس در آینده چه دستاوردهایی را در پرینت سه بعدی توربین گازی خواهد داشت و آیا می‌تواند برای اولین‌‌بار یک توربین گازی کامل را پرینت سه بعدی کند. شما چه فکر می‌کنید؟ در آینده نقش صنعت ساخت افزایشی در پیشرفت صنایع تولید انرژی چه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *