بلاگ سه‌بعدی, پرینتر سه بعدی

۲۹ ایده کسب درآمد از پرینتر سه بعدی » ویژه کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ)

کسب درآمد از پرینت سه بعدی| 3d printing Startups idea| 3bowdi.com

کسب‌وکارهای پرینت سه‌بعدی را بهتر بشناسیم

ممکن است در ابتدا با این سوال مواجه شوید که کسب‌وکار پرینت سه‌بعدی چیست؟ آیا می‌توان با درآمدزایی کرد؟ جواب این سوال را با یک سوال ساده پاسخ می‌دهم؛ آیا می‌توان با یک دستگاه کپی درآمدزایی کرد؟

قطعا این دو سوال جواب یکسان و مثبت دارند. اما با چه مقدار درآمد؟ هزینه اولیه برای هر کدام چقدر است؟ این سوال‌ها در دو حالت پرینت سه‌بعدی و دستگاه کپی جواب‌های یکسانی ندارند.

در یک مقایسه‌ی کوتاه می‌توان دریافت شما با انتخاب یکی از حوزه‌های کسب‌وکار مرتبط با پرینت سه‌بعدی و متخصص شدن در می‌توانید درآمدهای زیادی کسب کنید که در مقایسه با درآمد کسب شده از دستگاه کپی می‌تواند بسیار متفاوت و تخصصی‌تر باشد.

در مقایسه با خرید یک دستگاه کپی و شروع کارتان در این مسیر به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارید. اما قسمت خوب ماجرا اینجاست که کسب‌وکار در حوزه پرینت سه‌بعدی محدود به خرید دستگاه و شروع کار و سرمایه‌گذاری میلیونی وابسته نیست و شما می‌توانید به عنوان یک کارآفرین، یک فرد مبتدی، یک متخصص یا یک فرد علاقمند مسیر مورد نظر خودتان را با توجه به شرایط موجود پیدا کنید و در قدم بعدی کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

بی شک این فناوری برای بسیاری افراد هنوز مفهوم نسبتا تازه‌ای است. اما این را باید بدانیم در هر برهه از زمان یک تکنولوژی نو وارد بازار می‌شود و در شروع آن و حتی تا مدت‌ها بعد افراد متخصص در آن می‌توانند کسب درآمد فوق‌العاده ای داشته باشند. پرینت سه‌بعدی نیز یکی از تکنولوژی‌های تقریبا نو در عصر ماست و بازار تقاضای زیادی دارد و می‌تواند گسترش فراوانی داشته باشد.

اگر هیچ شناختی از پرینترهای سه‌بعدی نداری مقاله‌ی زیر رو بخون:

 

»»» مقاله جامع هرآنچه باید از پرینتر سه‌بعدی بدانید

 

بنابراین بعد از این مقدمه‌ی کوتاه می‌خواهم یک دسته‌بندی کلی از روش‌های کسب‌وکار پرینت سه‌بعدی به شما ارائه دهم.

با ما همراه باشید.

 

ایده‌هایی برای استارتاپ‌های مرتبط با پرینتر سه‌بعدی

 

۱. خدمات پرینت سه‌بعدی

اگر شما یک دستگاه پرینت سه‌بعدی دارید یا توانایی خرید دستگاه و مواد اولیه را دارید، می‌توانید از این راه کسب درآمد کنید. می‌توانید سفارش‌های قطعه‌سازی و ماکت‌سازی دریافت کنید و بر اساس ساعت چاپ درآمد کسب کنید. بنابراین در این روش شما مشتریانی خواهید داشت که طرح‌هایشان را برای چاپ به شما می‌دهند. مشتریان هدف شما کسب‌وکارهایی هستند که نیاز به ایجاد نمونه‌های سه‌بعدی محصول جدید قبل از شروع تولید خود دارند، این مشتریان از گروه‌های مختلفی مانند دانشجویان معماری،‌ عمران، شهرداری‌ها و مراکز هنری برای ساخت تندیس یا قطعه‌سازان شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌توانند باشند.

 

۲. فروش پرینترهای سه‌بعدی

شما می‌توانید یک بازار هدف و تعریف شده داشته باشید. در این روش شما می‌توانید با بازاریابی حرفه‌ای یک یا چند نوع پرینتر سه‌بعدی اقدام به فروش آن‌ها و کسب درآمد کنید، شما می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه فیزیکی داشته باشید و محصولات متنوع و با کیفیت را در این حوزه معرفی و به فروش برسانید. در صورتی‌که بخواهید خود این محصولات را در انبار داشته باشید و با ارتباط با جامعه هدف آن را بفروشید قطعا درآمد بیشتری کسب می‌کنید. اما در کنار آن به سرمایه اولیه بیشتری نیز نیاز دارید. بنابراین راه دومی هم دارید، می‌توانید به عنوان فردی واسطه برای فروش باشید. در این صورت با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید بدون سرمایه اولیه کسب درآمد کنید.

 

۳. فروش لوازم جانبی یک پرینتر سه‌بعدی

بی شک، فروش پرینترهای سه‌بعدی نیازمند سرمایه‌‌گذاری‌های میلیونی است. یک راه ارزان‌تر برای ایجاد یک کسب‌وکار در این حوزه، فروش لوازم جانبی مربوط به پرینترها است. شما می‌توانید برای این کار یک فروشگاه مجازی یا فیزیکی راه‌اندازی کنید.

 

۴. آموزش پرینت سه‌بعدی

فناوری پرینت سه‌بعدی، یک مفهوم و علم تقریبا نو است که خیلی از افراد برای یادگیری آن نیاز به مشاوره و آموزش افراد متخصص دارند. اگر شما می‌توانید در این حوزه دانش کسب کنید و مهارت‌های لازم را یاد بگیرید می‌توانید به عنوان یک آموزش‌گر فعالیت کنید. بسیاری از شرکت‌ها و افراد متقاضی جذب یک فرد متخصص در این حوزه هستند.

 

۵. تعمیرکار پرینتر سه‌بعدی

مانند روش ۴، نیاز به یک فرد با تخصص تعمیر، نگهداری و سرویس دستگاه‌ها در بازار کار این حوزه بسیار احساس می شود. بنابراین شما با کسب تجربه و علاقه‌ای که در این حوزه دارید می‌توانید به عنوان این فرد فعالیت کنید و درآمدی تضمین شده کسب کنید.

 

۶. طراح سه‌بعدی

در این روش کار شما به دستگاه پرینت سه‌بعدی محدود نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید به عنوان طراح و مدل‌ساز سه‌بعدی باشید که با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند و طرح‌هایی را اجرا کنید که نیاز به چاپ سه‌بعدی دارد. می‌توانید با شرکت‌ها به عنوان یک پروژه مشترک کار کنید یا به صورت مستقل کار چاپ را نیز خودتان انجام دهید (روش ۱) می‌توانید درگاهی برای فروش طرح‌های سه‌بعدی ایجاد کنید و با توجه به نیاز بازار هدف آن را تولید و بفروشید.

نیاز به مدلساز حرفه‌ای در بازار هدف این حوزه بسیار احساس می‌شود، بنابراین شما به عنوان یک طراح که با نرم‌افزارهایی طراحی سه‌بعدی کار کرده است و می‌تواند طرح‌های سه‌بعدی ایجاد کند طرفدار زیادی دارید. برخی از پرطرفدارترین نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی (CAD) در زیر آمده است:

  • Autodesk Fusion 360
  • Solidworks
  • Autodesk Maya
  • ZBrush
  • Catia
  • Rhino
  • 3D Max

 

استارتاپ SOLS کسب و کار پرینتر سه بعدی چاپگر سه بعدی

۷. پرینت سه‌بعدی طلا و جواهرات

برای ساخت قالب‌های ریخته‌گری طلا و جواهرات از پرینتر سه‌بعدی نوری (DLP) که متریال مصرفی آن رزین است، استفاده می‌شود. در این روش شما می‌توانید به عنوان فردی که با یک جواهرساز همکاری می‌کند فعالیت کنید یا اینکه کسب‌وکار مستقل و کوچک خود را داشته باشید و با چاپ طرح‌های خلاقانه و جذاب و فانتزی به مشتریان خود به صورت آنلاین یا در فروشگاه فیزیکی بفروشید.

در این روش ابعاد کار کوچک و ظریف بوده و باید دقت بیشتری به خرج داد. به طبع می‌توان از طریق قالب‌سازی برای طلا و جواهرات به درآمد بالایی دست پیدا کرد.

 

۸. پرینت سه‌بعدی محصولات خلاقانه

تولید محصولات هنری می‌تواند زمانبر و هزینه زیادی داشته باشد، با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی می‌توان به مقدار زیاد در زمان صرفه‌جویی کرد و با هزینه کمتر محصولات هنری و خلاقانه ساخت. این محصولات می‌تواند از دسته‌های مختلفی باشند: اسباب بازی ها، وسایل آشپزخانه، وسایل تزئینی، گلدان، کارت ویزیت و غیره. شما به آسانی می‌توانید با ایجاد طرح‌های که خود تولید می‌کنید و یا طرح‌های آماده‌ای که به راحتی می‌توانید در سایت‌های ارائه‌ی فایل آماده‌ی پرینت سه‌بعدی تهیه کنید، این محصولات را تولید و به فروش برسانید.

 

جواهرات خاص زیروآلات خاص استارتاپ Banneya London کسب و کار پرینت سه بعدی نوپا ایده

۹. ایجاد وبلاگ یا سایت

یکی از روش‌های محبوب و بدون سرمایه ی اولیه کسب‌وکار در این حوزه ایجاد یک وبلاگ یا سایت هست. می‌توانید دانش و فناوری روز دنیا در این حوزه را به اشتراک بگذارید و با تولید محتوا مخاطبان خاص خود را داشته باشید و در کنار آن در زمینه فروش واسطه‌ای دستگاه، تبلیغات در این حوزه یا قرار دادن اسلایدهای تبلیغاتی حوزه‌های دیگر و فروش بسته‌های آموزشی و کتاب‌های الکترونیکی کسب درآمد کنید.

ایده‌هایی که برای ایجاد کسب‌وکار در حوزه‌ی پرینت سه‌بعدی وجود دارد بسیار گسترده است. در ادامه نگاهی کوتاهی به برخی از ایده‌هایی خواهیم پرداخت که استارتاپ‌های مرتبط با پرینت سه‌بعدی در دیگر کشورهای دنیا اجرایی کرده‌اند:

 

  • قطعات جایگزین بدن و پروتزها در پزشکی
  • اسباب‌بازی کودکان
  • ساخت پلاک اسم برای حیوانات خانگی
  • پرینت شخصیت‌های محبوب بازی‌ها و انیمیشن‌ها
  • پرینت مجسمه جنین برای والدین یا چاپ اثر پا یا دست کودک تازه متولد شده
  • ساخت ایمپلنت دندان و کاربرد پرینت سه‌بعدی در دندان پزشکی
  • طراحی لباس و کار در حوزه فشن و تولید طرح‌های هندسی و خلاقانه در این حوزه
  • ساخت کیف و کفش با توجه به ارگونومی پا و تناسب با هر فرد
  • ساخت عینک
  • تولید قرص و کاربرد در حوزه داروسازی
  • ساخت قطعات رایانه و لپ‌تاپ و مونتاژ آن
  • ساخت مجسمه‌های کوچک
  • ساخت ماکت برای شرکت‌ها
  • سالن‌های بازی‌های سه‌بعدی
  • ساخت رستوران‌های با پرینت سه‌بعدی
  • سینمای سه‌بعدی
  • تولید نقشه‌های سه‌بعدی
  • ساخت قطعات خودرو و مونتاژ آن
  • بازاریابی
  • ایجاد بنرهای شهری و تبلیغاتی سه‌بعدی

 


 

اگر از خواندن این نوشته لذت بردید، مطالعه‌ی نوشته‌ی زیر را هم به شما پیشنهاد می‌دهم:

 

بهترین کسب‌وکارهای نوپای حوزه‌ی پرینت سه‌بعدی [۱۰ استارتاپ برتر]

2 نظر در “۲۹ ایده کسب درآمد از پرینتر سه بعدی » ویژه کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ)

  1. حجت اله لسانی گفت:

    سلام.متشکر از توضیحات شما.من اطلاعاتی در زمینه پرینتر سه بعدی دارم و یک دستگاه هم دارم در منزل.و یک مغازه هم داخل شهر بابل مازندران دارم و اطلاعاتی از اتو کد و کتیا و…نیز دارم.اکنون میخواهم کسب و کاری هم بعد باز نشستگی را ه بندازم و نیاز به کمک و راهنمایی دارم.با تشکر

    1. سلام جناب لسانی.
      لطفا به شماره ۹۱۲۰۸۷۷۳۲۱ در واتس‌اپ پیام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *