بلاگ سه‌بعدی, پرینتر سه‌بعدی

معرفی برندهای برتر پرینتر سه بعدی دندان [چاپگرهای سه بعدی برای حوزه‌ی دندانسازی و دندانپزشکی]

برترین پرینترهای سه بعدی دندان| best dental 3d printer| 3bowdi.com

 

امروزه شاهد توسعه‌ی فراگیر تکنولوژی پرینت سه بعدی در همه‌ی صنایع و حوزه‌ها از جمله دندانپزشکی هستیم. پرینتر سه بعدی دندان مجهز به لیزرهایی است که رزین مصرفی پرینت را پلیمریزه می‌‌کند یا آن‌ها را با پودرهایی برای تولید قطعات دندانی کوچک و بسیار پیجیده ترکیب می‌نماید. این پرینترها علاوه بر تولید مدل‌های سه بعدی دندان، قادر به ترمیم کامل دندان نیز می‌باشند. ورود چاپگرهای سه بعدی دندان به لابراتوارهای دندانسازی باعث افزایش کارایی آن‌ها شد. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از پرینترهای سه بعدی دندانپزشکی برای لابراتوارها تخصصی دندانسازی وجود دارد.

 

معیارهای انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی دندان

حال نوبت انتخاب یک چاپگر سه بعدی مناسب است. انتخاب چاپگر مناسب برای پرینت سه بعدی دندان، به عوامل مختلفی چون هدف چاپ، میزان چاپ در روز یا در هفته، بودجه و … بستگی دارد.

همچنین سطح خدمات و پشتیبانی سازندگان پرینتر سه بعدی و سازگار بودن آن با نرم‌افزارهای دندانپزشکی معیارهایی‌ست که باید مدنظر قرار گیرد. بسیاری از تولیدکنندگان برای شما نمونه قطعات چاپ شده را ارسال می‌کنند تا از جزئیات، استحکام و پرداخت سطح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که از تولیدکنندگان خواسته شد تا معیارهای کلیدی در خرید چاپگر سه بعدی مناسب را اعلام کنند در پاسخ به این سوال عواملی چون صحت و سلامت قطعه، قابلیت نگهداری، بازگشت سرمایه، هزینه کل مالکیت، کیفیت مواد و مناسب‌ترین قیمت را در صدر معیارها قرار دادند.

 

پرینترهای سه بعدی مورد استفاده در دندانپزشکی

بیایید نگاهی دقیق به برترین چاپگرهای دندانپزشکی در صنعت بیندازیم:

 

Envision TEC

 

پرینتر سه بعدی دندان-EnvisionTEC - سه بعدی دات کام

 

کمپانی Envision TEC در آلمان به همراه دفاتر تولیدش در سراسر جهان، برند برتر چاپگر سه بعدی در بین سایر پرینترهای سه بعدی دنیاست. این شرکت با فناوری‌های پیشرفته خود در صنعت پرینت سه بعدی دندان پیشرو است. طیف وسیعی از چاپگرهای سه بعدی برای دندانپزشکی، ارتودنسی و آزمایشگاه‌ها توسط این کمپانی ارائه می‌شود و از سال ۲۰۰۸ در صنعت دندانپزشکی وارد شد. کاربران زیادی از جمله دندانپزشکان، آزمایشگاه‌ها، محققان و تولیدکنندگان محصولات چاپی سه بعدی از این برند استفاده می‌کنند. برند Envision TEC در مجموع بیش از ۴۰ مدل چاپگر سه بعدی متفاوت دارد و قیمت آن‌ها از ۶۰۰۰ دلار تا ۱ میلیون دلار متغیر است.

این پرینترهای سه بعدی به لطف فناوری‌های CDLM و 3SP دارای ویژگی‌هایی از قبیل دقت زیاد، سرعت بالا در تولید و پرداخت سطح خوب هستند و طیف متنوعی از این چاپگرهای رومیزی سه بعدی برای کاربردهای مختلف دندانپزشکی موجود است.

مواد چاپی چون NextDent Tray، E-Gum، E-Partial، E-Model، E-Guard، NextDent C&B MFH و NextDent Denture 3d+ که همگی زیست‌سازگار و مورد تائید FDA و CE هستند نیز از دیگر تولیدات این کمپانی‌ست.

در چاپگر رزینی DLP شرکت Envision TEC اجازه‌ی پردازش مواد مختلف در خود پرینتر فراهم است. یک پلت‌فرم نرم‌افزاری که با برنامه‌‌های طراحی Dental Wings و 3Shape متناسب است و همچنین یک برنامه‌ی آموزشی و پشتیبانی کامل خدمات، توسط این کمپانی ارائه می‌شود.

 

 

 

Formlabs

 

پرینتر سه بعدی دندان-Formlabs - سه بعدی دات کام

 

Formlabs یک برند محبوب و قدرتمند در میان استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی ساخت افزایشی (بخوانید پرینت سه بعدی) محسوب می‌شود. این کمپانی نیز طیف وسیعی از پرینترهای حرفه‌ای را با مواد مصرفی در صنایع مختلف از جمله مراقبت از دندان ارائه می‌دهد.

سبد محصولات این کمپانی شامل پرینترهای سه بعدی، مواد مصرفی، تجهیزات شستشو و پردازش و نرم‌افزارهای مرتبط است. پیش از این، از چاپگر سه بعدی کمپانی Form 2 برای پرینت سه بعدی دندانپزشکی استفاده می‌شد. اکنون اما مدل‌ها‌ی رومیزی Form 3B و Form 3BL که به طور خاص برای کاربردهای دندانپزشکی طراحی شده‌اند به همراه یک رابط کاربری عالی برای مواد زیست‌سازگار ارائه شده‌اند.

Form 3BL قادر است ۲۴ مدل را در هر فرآیند چاپ، طی مدت زمان ۱۰ ساعت چاپ کند.

این دو چاپگر از فناوری پیشرفته استریولیتوگرافی کم‌فشار برخوردارند که کمک می‌کند تا قطعات با جزئیات بسیار دقیق و وضوح ۱۰۰ میکرون ساخته شوند. دستگاه شستشو و پردازش، مرحله‌ی شستشو را بعد از اتمام فرآیند چاپ، مطابق استانداردهای برنامه‌ی SLA آغاز می‌کند. رزین‌های ارائه شده توسط کمپانی Formlabs شامل: رزین مدلسازی، رزین سرجیکال گاید (Surgical Guide)، رزین شفاف Dental LT و رزین وکس است.

Formlabs اخیرا نرم‌افزار PreForm خود را به‌روزرسانی کرده است به طوری‌که مدل‌های ترازکننده و مدل‌های ترمیمی ۲۵٪ تا ۳۵٪ سریع‌تر از حالت قبل چاپ سه بعدی می‌شوند.

Form 3BL این پرینترهای سه بعدی، برای لابراتوارهای دندانپسازی که به دنبال چاپگر قوی و آماده برای تولید هستند ایده‌آل است.

 

 

 

3D Systems

 

پرینتر سه بعدی دندان-3D Systems - سه بعدی دات کام

 

3D Systems در صنعت چاپ سه بعدی جایگاه برجسته‌ای دارد و پیشگام در فناوری‌های SLA و SLS می‌باشد. محصولات و خدمات این شرکت شامل پرینترهای حرفه‌ای، مواد اولیه، نرم‌افزار و خدمات درخواستی ا‌ست.

در بحث مراقبت از دندان، 3D Systems مجموعه‌ی بزرگی از چاپگرها که از فناوری‌هایی چون SLA، SLS، CJP، FDM، MJP و DMP بهره می‌برند را شامل می‌شود.

این چاپگرها و مواد مرتبط با آن‌ها در تولید سریع و دقیق ایمپلنت‌ و دندان مصنوعی مفید هستند.

این شرکت یکی از معدود تولیدکنندگان چاپگر سه بعدی فلز است. به عنوان مثال پرینتر سه بعدی DMP Dental 100 با فضای ساختی برابر با ۱۰۰*۱۰۰*۹۰ میلی‌متر و قابلیت استفاده از آلیاژ فلزی کبالت-کروم به عنوان ماده‌ی اولیه است. چاپگر سه بعدی فلز در تولید تاج (Crown) و بریج (Bridge) دندان بسیار کارآمد است.

کمپانی «تری‌دی‌سیستمز» علاوه بر تولید پرینترهای سه بعدی پرسرعتِ مختص دندانپزشکی و دندانسازی، ۳۰ نوع رزین زیست‌سازگار در چندین رنگ و سایه، متناسب با دندان و لثه‌های هر بیمار هم ارائه می‌دهد.

 

 

 

Zortrax

 

پرینتر سه بعدی دندان-Zortrax - سه بعدی دات کام

 

کمپانی Zortrax Inkspire یک چاپگر سه بعدی با رابط کاربری عالی‌ ارائه نمود. کار کردن با این پرینتر سه بعدی حتی بدون تجربه‌ی قبلی، بسیار آسان است. مزیت پرینترهای سه بعدی دندانسازی «زرترکس» این است که توانایی ساخت تاج دندان، بریج و سرجیکال گاید (Surgical Guide) را هم با رزین‌های خود این کمپانی و هم رزین‌های پرینت سه بعدی کمپانی‌های دیگر دارد.

همراه این سخت‌افزار، نرم‌افزاری با نام Z-SUITE، که یک نرم‌افزار اسلایسر (Slicer Software) اختصاصی کمپانی Zortrax است به صورت رایگان ارائه می‌شود.

Z-SUITE با نرم‌افزارهای محبوب CAD/CAM دندانپزشکی از جمله نرم‌افزارهای طراحی inLab CAD SW 18 و ZFx Dental CAD سازگار است. Zortrax Inskpire همچنین می‌تواند با اسلایسرهای دیگر هم کار کند.

 

SprintRay

 

پرینتر سه بعدی دندان-SprintRay - سه بعدی دات کام

 

SprintRay تولیدکننده‌ی چاپگرهای سه بعدی مختص دندانپزشکی و دندانسازی است. در سپتامبر ۲۰۲۰، کمپانی SprintRay جدیدترین سیستم پرینت سه بعدی دندانسازی و دندانپزشکی با نام Pro 55 را به دنیای پرینترهای سه بعدی معرفی کرد. رزولوشن بالای این چاپگر سه بعدی آن‌ را برای کاربردهایی که به دقت بالایی نیاز دارند مانند ترمیم مستقیم (Direct Restorative)، ایمپلنت‌های هیبریدی دندان‌مصنوعی (Hybrid Implant Dentures) و کاربردهای مرتبط با قالب‌گیری مناسب می‌سازد.

اخیرا یک نرم‌افزار ابری (Cloud Software) مدیریت و طراحی فرآیند دندانسازی، توسط این کمپانی را‌‌ه‌اندازی شده که با آپلود اطلاعات بیمار، از آن برای پرینت سه بعدی و نظارت مستقیم بر فرآیند ساخت استفاده می‌شود.

 

Rapidshape

 

پرینتر سه بعدی دندان-Rapidshape - سه بعدی دات کام

 

Rapidshape نیز طیف گسترده‌ای از پرینترهای سه بعدی رومیزی را برای مطب‌های دندانپزشکی و پرینترهای سه بعدی بزرگ را برای لابراتوارهای دندانسازی ارائه می‌دهد. از پرینترهای سه بعدی کوچکتر رومیزیِ برند Rapidshape همچون +D10 و +D20، می‌توان در مطب‌های دندانپزشکی و بدون نیاز به داشتن دانش و مهارت تخصصی هم استفاده کرد.

پرینتر سه بعدی +D20 یک کارتریج و مخزن رزین بسیار خوب دارد، ولی این امکان را هم دارد تا از کارتریج‌های برندهای دیگر هم استفاده کند. همچنین مدل‌های دیگر برند Rapishape همچون D3، D40، D70 و D90 سرعت بالاتر و اتوماسیون بهتری را به لابراتوارهای دندانسازی ارائه می‌دهند.

Rapidshape علاوه بر مواد انحصاری خود، با تولیدکنندگان شناخته شده‌ای چون Dreve و Keystone Industries همکاری می‌کند که طیف وسیعی از رزین‌های زیست‌سازگار را ارائه می‌دهند.

 

 

Kulzer

 

پرینتر سه بعدی دندان-Kulzer - سه بعدی دات کام

 

Kulzer یکی از معدود تولیدکنندگان محصولات دندانپزشکی‌ست که دستی در تولید پرینترهای سه بعدی هم دارد. پرینتر سه بعدی Cara Print 4.0 که محصول کمپانی Kuzler است توانایی تولید مقرون‌به‌صرفه‌ی قطعات مورد استفاده در دندانسازی و دندانپزشکی را دارد. این چاپگر سه بعدی نه‌تنها جایگزین مقرون‌‌به‌صرفه‌ای برای فرزکاری‌ست بلکه با وجود دقت بالایی که دارد قیمت آن رقابتی‌تر از سایر چاپگرهای سه بعدی موجود در بازار است.

Cara Print 4.0 به طور خودکار سرعت چاپش را مطابق با دقت لایه‌ی در حال ساخت تطبیق می‌دهد و اغلب به سرعتی بیش از ۱۰۰ میلی‌متر بر ساعت می‌رسد. توانایی تغییر ضخامت لایه به این معناست که شما می‌توانید تعادل مطلوب بین دقت و سرعت را انتخاب کنید. یعنی می‌توانید با افزایش ضخامت لایه و کاهش زمان ساخت، امکان بهینه‌سازی فرآیند چاپ را برای مواردی که نیاز به دقت بالایی ندارند فراهم سازید.

یک ویژگی دیگر Cara Print 4.0 این است که نرم‌افزار آن با نرم افزارهای CAD رایج مانند: Cara CAD، Dental System، DentalCAD یا DWOS CAD سازگار است.

 

Asiga

 

پرینتر سه بعدی دندان-Asiga - سه بعدی دات کام

 

از دندانپزشکی ترمیمی تا اتودنسی و پروتزهای دندانی، پرینترهای سه بعدی دندانی Asiga توانایی تولید و ساخت قطعاتی با دقت بالا را دارند. یک ویژگی چاپگرهای سه بعدی Asiga در این است که در طول زمان و در هنگام ساخت قطعات مختلف، دقت پرینت سه بعدی خودشان را حفظ می‌کنند.

ویژگی مثبت دیگر در مورد پرینترهای سه بعدی Asiga این است که قابلیت استفاده از بالای ۳۵۰ مدل مختلف رزین‌های دندانسازی و دندانپزشکی از برندهای متنوع را دارند که این موضوع دست دندانسازان و دندانپزشکان را حد بسیار زیادی در استفاده از مواد اولیه‌ی متنوع باز می‌گذارد.

Aisga PRO2 می‌تواند با طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌های کامپیوتر و فرمت‌های فایل مدل سه بعدی، از جمله فرمت exoprint از نرم‌افزار Exocad و 3Shape Implant Studio نیز ارتباط برقرار کند.

 

 

 

Carbon

 

پرینتر سه بعدی دندان-Carbon - سه بعدی دات کام

 

Carbon به دلیل استفاده از فناوری اختصاصی Digital Light Synthesis یا به اختصار DLS که سرعت و رزولوشن بالا را ادغام می‌کند، در بین دیگر پرینترهای سه بعدی دندانی و حتی رزینی بی‌نظیر است. این پرینتر قادر است در کمتر از ۲۴ ساعت یک دندان مصنوعی کامل را بسازد.

نرم‌افزار Carbon با نرم‌افزارهای CAD/CAM رایج در دندانسازی و دنداپزشکی همچون 3Shape، Exocad و AvaDent کاملا سازگار است.

رزین‌های مورد استفاده در Carbon برای ساخت آتل‌های دندانی (Dental Splint) و محافظ شبانه‌ی دندان (Night Guard) مورد تایید FDA است. همچنین این کمپانی برنامه‌ای را راه انداخته است تا بتواند رزین‌هایی را بسازد که قابلیت بازیافت داشته باشند.

 

 

 

Stratasys

 

پرینتر سه بعدی دندان-Stratasys - سه بعدی دات کام

 

کمپانی Stratasys یک ابرقدرت دنیای پرینترهای سه بعدی است که در تولید و عرضه‌ی چاپگرهای سه بعدی مرتبط با حوزه‌ی دندان هم به طور جدی فعالیت دارد. پرینترهای دندانی این شرکت از زیرتکنولوژی Polyjet استفاده می‌کنند. هر چند که زیرتکنولوژی Polyjet هم همانند SLA و DLP از رزین به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی استفاده می‌کند، ولی به طور کلی تجربه‌ی کم‌دردسرتر و روان‌تری را به کاربر ارائه می‌دهد.

 

GE – Concept Laser

 

پرینتر سه بعدی دندان-GE - Concept Laser - سه بعدی دات کام

 

پرینترهای سه بعدی فلزی Mlab و Mlab R محصول کمپانی GE هستند که به طور تخصصی در ساخت افزایشی ایمپلنت‌های دندانی فعال است.

از این پرینترها برای ساخت پروتزهای دندانی با هندسه‌های پیچیده، به طور دقیق و بدونه هرگونه تنش‌های انباشته استفاده می‌شود. چاپگر سه بعدی Mlab از دسته‌ی پرینترهای سه بعدی گداخت بستر پودری محسوب می‌شود و برای تولید ایمپلنت‌های دهانی بسیار دقیق و پرجزئیات از پودر موادی همچون فولاد ضدزنگ و طلا به عنوان ماده‌ی اولیه استفاده می‌کند.

پرینتر سه بعدی Mlab از پودر فلزی مانند فولاد ضد زنگ و طلا برای چاپ ایمپلنت‌های دهانی بسیار دقیق استفاده می‌کند.

 

کمپانی GE، پرینترهای سه بعدی فلزی‌اش را به عنوان جایگزین و یا همراه فرزشکاری پیشنهاد می‌دهد. GE ادعا دارد که استفاده از فرزکاری به طور تنها باعث اتلاف مواد اولیه تا ۸۵ درصد می‌شود.

خلاقیتی که GE به خرج داده این است که با همکاری Follow-Me، Datron و Fresdental یک سیستم هیبریدی را برای کاربردهای دندانسازی و دندانپزشکی توسعه داده است که قابلیت ترکیب پرینت سه بعدی و فرزکاری (و همچنین روش‌های دیگر ساخت کاهشی) را در یک نرم‌افزار واحد ایجاد کرده است تا بتوان با این روش بهینه‌ترین خروجی را به دست آورد.

 

محدوده‌ی قیمتتکنولوژیپرینترنوع پرینتبرند
4000$-14000$LFSForm 3B, Form 3BLمد‌ل‌ها، Aligner، راهنمای جراحی، آتل، پایه‌های دندان مصنوعی، دندان مصنوعیFormlabs
1,700$SLAInkspireمدل‌های تاج و bridge، Alignerهای شفاف، راهنمای جراحی، آتلZortrax
4000$-6,750$DLPMoonRay, Pro مدل‌های دندان، راهنمای جراحی، محافظ شب، تاج، coping RPDsSprintRay
10,000$-50,000$SLAD10, D20, D30, D40, D70, D90مدل‌های دندان، راهنمای جراحی، ترمیم موقت، جزئیات متحرک، bridge و تاج موقت، قطعات فرزکاری، wax-upsRapidshape
15,000$-20,000$DLPCara Print 4.0محافظ شب، راهنمای جراحی، مدل‌های دندان، سازه‌های CAD،
custom impression trays
Kulzer
10,000$-50,000$DLP-cDLMEnvision One, VECTOR 3SP, VIDA, D4K Proمدل‌های دندان، راهنمای جراحی، ترمیم موقت، جزئیات متحرک، تاج و bridge موقتی، قطعات فرزکاری
wax-ups
Envision TEC
5000$-10,000$DLPNextDent 5100, ProX DMP 200 Dentalمدل‌های دندان، پایه‌های دندان مصنوعی، راهنمای جراحی، آتل‌های ارتودنسی، تاج‌ها و bridge، چهارچوب های متحرک، crown and bridge copings، custom trays
3D Systems
9000$-25000$DLPMAX series, Pro 4Kمدل‌های دندان، ارتودنسی دندان، تاج و bridge، راهنمای جراحی، پروتزهای جزئی، آتل‌های شفاف، قطعات فرزکاری برای تاج و bridge و چهارچوب، custom impression traysAsiga
50,000$-100,000$DLSL1, M2, M2dمدل‌های دندان، پایه‌های دندان مصنوعی، آتل، محافظ شب، نگهدارنده‌ی جراحی، تاج و bridge موقتی، ماسک لثه، carded teeth و custom impression traysCarbon
100,000$-250,000$PolyJetObjet260 Dental, Objet Eden 260VS Dental Advantage, Objet30 Orthodesk, Stratasys J700 Dentalمدل‌های دندان، راهنمای جراحی، محافظ شب، چهارچوب‌های پروتز، روکش و دندان مصنوعی، وسایل ارتودنسی، custom impression traysStratasys
250,000$DMLMmLabتاج و bridge‌های فلزیGE-Concept Laser

 

منبع


✅ پرسش‌های متداول پیرامون پرینترهای سه بعدی دندان ✅

 

✅ معیار‌های کلیدی در انتخاب یک پرینتر سه بعدی دندان چیست؟ (?What are the key criteria in choosing a 3D dental printer)

اینکه هدف از پرینت سه بعدی، ساخت چه قطعه‌ای و با چه میزان دقتی‌ست.

هزینه‌‌ای که می‌خواهیم برای خرید پرینتر صرف کنیم.

گارانتی و کبفبت خدمات پس از فروش کمپانیِ سازنده‌ی دستگاه

میزان سازگاری پرینتر سه بعدی دندان با نرم‌افرارهای دندانپزشکی

دقت ساختِ پرینتر سه بعدی مورد نظر

مقرون به صرفه بودن

✅ دو مورد از پرینترهای مورد استفاده در دندانپزشکی را نام ببرید؟ (?Name two of the 3D printers used in dentistry)

✔ Envision TEC ,Formlabs

✅ محدوده‌ی قیمت پرینترهای سه بعدی دندانسازی چقدر است؟ (?How much dose a dental 3d printer Cost)

✔ محدوده‌ی قیمت یک پرینتر سه بعدی دندان از ۱۷۰۰ دلار تا ۲۵۰۰۰۰ دلار متغیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *